بزرگترين مرجع ماشين | ||
|
پژو همواره مدعي است كه فلسفه خاصي را در طراحي و ساخت خودروهاي جديد خود به كار ميگيرد و آن چيزي نيست جز عالي بودن و قابل اطمينان بودن. در خلال رونمايي از V12 HDi DPFS 908 نيز همواره بر اين فاكتورها تاكيد شده است، اما بايد ديد در واقعيت به چنين چشماندازي دست يافته است؟ موتور اين خودروي سرعتي از نوع موتورهاي ديزل HDi است كه به سيستم فيلتر مخصوص ديزل يا همان DPFS نيز مجهز شده است. اين يعني موتور خودرو ازجمله فناوريهاي دوستدار محيطزيست به شمار ميآيد. به سال 2007 بازميگرديم يعني 2سال پس از اعلام تصميم هيجانانگيز پژو براي برنده شدن در رالي معتبر Le Mans 24 Hours. در آن سال اين رالي با حضور 200 هزار تماشاچي برگزار شد و پژو نيز با شركت دادن DPFS 908 بهترين بهرهبرداري را از آن كرد. ساختار كاملا آيروديناميكي و در عين حال توجه به استانداردهاي زيستمحيطي ازجمله نكاتي بوده است كه همواره از سوي منتقدان صنعت خودرو در اين محصول جديد مورد توجه قرار گرفته است. نكته جالب توجهي كه در نامگذاري اين خودرو از سوي پژو ديده ميشود استفاده از تركيب 90 و 8 است. از آنجاكه در سالهاي اخير مدلهاي جديد اين برند همواره با اعداد 20 يا نهايتا 40 همراه بوده استفاده از تركيب 90 و 8 براي بسياري از افراد جاي تعجب داشته است. در حقيقت پژو خواسته است با استفاده از رقم غيرقابل پيشبيني 90 از يك سو و 8 كه تداعيكننده محصول بعدي خودروي مفهومي 907 به شمار ميآيد نشان دهد كه مهمان متفاوتي را راهي دنياي خودروهاي سرعتي كرده است. البته گرچه از بعد فني برخي معتقدند كه اين خودرو نمايشي از عقبگرد به حساب ميآيد (بخصوص از نظر وزن و ارتفاع مركز گرانش) اما تيم اسپرت پژو معتقد است DPFS 908 از جهات گوناگون بخصوص استحكام شاسي و ساختار آيروديناميكي نسبت به محصولات قبلي اين برند پيشرفتهاي چشمگيري داشته است. نگاهي به دماغه خودرو به خوبي نشان از تلاش بيوقفه مهندسان پژو براي ارائه محصولي كاملا آيروديناميك است. بدنه اين خودرو از كربن ساخته شده است و در كل فضاي بسيار محدود و بسته در آن ديده ميشود كه در مقايسه با مدل 905 محدودتر است. البته همين ساختار فشرده نقش قابلتوجهي در بهبود وضعيت آيروديناميكي آن دارد. به عقيده متخصصان خودرو، اين نوع ساختارهاي فشرده عموما بسيار مستحكم و قابل اطمينان هستند. اين نوع ابتكار عمل را ميتوان الهام گرفتن از اثر پوسته تخممرغي دانست، جايي كه نميتوان با استفاده از يك دست و فشردن همزمان قسمتهاي بالايي و پاييني تخممرغ آن را خرد كرد. گفته ميشود تيم مهندسي پژو بدنه خارجي اين خودرو را تنها در عرض چند هفته طراحي كرده و ساخته است كه احتمالا به دليل محدوديت زماني بوده كه تا آغاز مسابقه سرعت وجود داشته است. با اين حال آنها مجبور بودهاند در همين مدت اندك نيز تمام تلاش خود را براي ارائه ساختاري فوقآيروديناميك به كار گيرند. 3 ماه پس از آغاز اين پروژه مدل اوليه آن براي آزمايش در تونل باد آماده شد. در اين تونل سيستم فرمان خودرو و ترمزها بارها و بارها مورد آزمايش قرار گرفتند تا هر گونه عيبي برطرف شود. نكته جالب توجه درخصوص پژو 908 اين است كه جعبهدنده آن به صورت تلفيقي از الكتريسيته و جريان هواي فشرده كنترل ميشود. موتوري كه براي آينده طراحي شده است موتور خودرو كه قلب آن به شمار ميآيد 5/5 ليتر گنجايش داشته كه البته اين رقمي است كه از سوي برگزاركنندگان مسابقه سرعت به عنوان سقف گنجايش در نظر گرفته شده است. از آن گذشته چنين ظرفيتي به مهندسان پژو اين امكان را ميدهد تا در آينده از سوختهاي ديگري نيز براي آن استفاده كنند. موتور پژو 908، 12 سيلندر دارد كه اصليترين هدفي كه مهندسان پژو از اين ابتكار عمل دنبال كردهاند به حداقل رساندن لرزشهاي درون موتور است. اما شايد هر علاقهمندي تصور كند موتور ديزلي اين خودرو چندان دوستدار محيط زيست نباشد، اما استفاده از 2 فيلتر مخصوص در انتهاي هر يك از سيستمهاي احتراق موجب شده تا ضمانتي سفت و سخت مبني بر غيرآلاينده بودن خودرو ارائه شود. در حقيقت پژو مدعي است اين خودرو تحت هر شرايطي دود توليد نميكند. 2 سيستم احتراق خودرو تا حد امكان كوتاه طراحي شدهاند تا در كل تكتك اجزاي تشكيلدهنده موتور خودرو به كوچكتر شدن آن كمك كنند. قدرت موتور حدود 700 اسب بخار است كه اين توان براي شركت در يك مسابقه سرعت و عقب نماندن از انبوه خودروهاي سرعتي و فوقمدرن رقم قابل قبولي به شمار ميآيد. پژو براي اين كه جاي هيچ حرف و حديثي را نيز باقي نگذاشته باشد تايرهاي اين خودرو را از برند معتبري همچون ميشلن گرفته است. پهناي قابل توجه اين تايرها به ثبات خودرو بخصوص در زمان حركت با سرعت بالا در پيچهاي تند كمك ميكند. پژو 925 حدود 925 كيلوگرم وزن دارد كه در نوع خود وزن قابل قبولي است، هرچند برخي صاحبنظران معتقدند وزن اين خودرو ميتوانست كمتر از اين نيز باشد. در كل ميتوان اين خودرو را يكي از برگهاي برنده چند سال اخير پژو به شمار آورد كه از پوسته يك فناوري مفهومي خارج شده است. اين خودرو ميتواند در سالهاي آينده و البته با اندك اصلاحات و تغييرات مورد نياز سر از بسياري از مسابقات سرعت جهان درآورد. پژو حساب ويژهاي روي محصول خاص خود يعني 908 باز كرده است و از آنجا كه گفته ميشود تا سالهاي آينده اين برند برنامه خاصي در زمينه طراحي و ساخت خودروهاي سرعتي نخواهد داشت همگان معتقدند اين برند فرانسوي تمامي تمركز و تلاش خود را بر مانور تبليغاتي روي اين خودرو معطوف خواهد كرد
نظرات شما عزیزان: موضوعات مرتبط: اخبار خودرو، ، برچسبها: |
|
[ قالب وبلاگ : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin] |